Mazda CX-3 Skyactiv-D & Skyactiv-G Conclusie

Bekijk 21 foto's
Door: AUTO55 28-07-2015

Mazda vond nog een plaatsje onder de CX-5 en heeft daarom de kleine 2 van een sportieve outfit en een hogere bodemvrijheid voorzien. Desgewenst gekoppeld aan vierwielaandrijving, al hielden wij voor deze duotest twee voorwieltrekkers met handbak onder het vergrootglas - één op diesel en één op benzine. In Mazda-termen spreken we dan over respectievelijk Skyactiv-D en Skyactiv-G. Het is maar dat je het weet.

De Skyactiv-D betreft een 1.5 liter turbodiesel die 105pk en 270Nm naar de wielen stuurt. Koppelgewijs is dat 50Nm winst ten opzichte van de Mazda 2 met dezelfde motor. Het blokje stoot gemiddeld 105g/km CO2 uit, dus je zou denken dat zowat elke potentiële koper het boven de zonder turbo geholpen tweeliter benzinemotor zou verkiezen (120pk, 204Nm en 137g/km CO2). Toch hebben we daar onze twijfels bij. De benzinedrinker is veel soepeler en kortweg leuker in de omgang dan de zelfontbrander, zoveel zelfs dat we bereid zijn zijn hogere verbruik en bijhorende CO2-uitstoot onder de mat te vegen. Sturen doen ze allebei weliswaar even goed.

Binnenpret

Qua uitzicht en binnenin zijn er uiteraard geen verschillen tussen de benzine en de diesel. De zitpositie is fantastisch (echt waar) en qua plaats en laadvolume is de CX-3 vergelijkbaar met zijn concurrenten (in de koffer past 350 tot 1.260 liter). Iets minder lof gaat naar de afwerking, al weten ze bij Mazda gelukkig wel hoe ze een aangenaam ogende leefruimte in elkaar moeten vijzen. Het overwegen waard dus, of toch als je bereid bent minstens € 17.990 (benzine) of € 21.990 (diesel) neer te leggen voor een kleine cross-over.

Geef commentaar
comments by Disqus