Eerlijk is eerlijk. Je zou er als concurrent van Volkswagen moedeloos van worden als je het interieur van de Touran bekijkt. Want dat is me verdorie een parel. 47 opbergvakken, optionele eergonomische zetels, materialen die zacht en kwalitatief aanvoelen, ergonomisch doordacht, erg ruim (daarover hieronder meer) en heel erg verfijnd. Dat laatste is een indruk die te danken is aan de aanwezigheid van talloze fijne chroom- en aluminiumringetjes en deskundig gekozen sierlijsten. Zelfs de pianozwarte sierlak oogt hier minder dan een stuk zwart plastic (wat het natuurlijk wel is) dan bij de concurrentie. Er zit bovendien geen stiknaad, paneelnaad of sierlijstje scheef of los. Nog geen millimeter
Infotainment blijft moeilijk
De kritiek moeten we dan ook gaan zoeken als spijkers op laag water. En dan vinden we natuurlijk nog wel wat. Opmerkingen in de marge, zullen we zeggen. Zo houdt VW er nog steeds aan vast het stuur niet perfect recht voor je te zetten. En naar onze smaak staat het stuurwiel ook een tikkeltje te horizontaal. En dan zijn er nog de klaptafels voor de achterpassagiers. Als daarmee geprutst wordt, voel je dat in de rugleuning vooraan. Het infotainmentsysteem - waar je nu zelfs je tablet aan kan koppelen als afstandsbediening - is geavanceerd. Het werkt hier echter ook niet foutloos. Dat is een noot die geen enkele autobouwer gekraakt krijgt. Maar kijk, dan hebben we de opmerkingen wel gehad.
5 of 7 zitplaatsen
Je kan de Touran krijgen versies met 5 of 7 zitplaatsen. Wou je voorheen de laadcapaciteit maximaliseren, dan liet je de zetels thuis. Iets wat niet meer van deze tijd was en het verheugd ons dan ook te kunnen melden dat je voortaan van 7 naar 2 plaatsen kan zonder iets uit te moeten bouwen. Sterker nog - de omtoverbeurt kan je nu inzetten met een simpele druk op de knop (de achterste zetelrij gaat dan automatisch). En dan is het nog het koffervolume: met 5 inzittenden bedraagt dat al 743l. Met twee man aan boord kan er al 1980l mee.