Je bent maar beter de bestuurder dan de Audi R8. En dan hebben we niet alleen omdat je koning bent van het gaspedaal. Maar je kan er passagier maar weinig in uitmeten. Net als in de Audi TT is er slechts één scherm en dat zit pal voor de neus van de bestuurder. Het vervangt daar de traditionele analoge wijzerplaten. Het is een indrukwekkend veelzijdig ding waar je als passagier niets aan hebt. En daarom kan je in die hoedanigheid niet eens van radiozender veranderen.
Materiaalkeuze
Vanuit het standpunt van de bestuurder is het erg helder en verpakt het efficiënt een hele hoop informatie. Toch heeft het niet de ambachtelijke verfijning van een stel kunstig verpakte wijzertjes. Vooruitgang kan niet worden gestuit. De ergonomie is helder - ook van die wat apart ogende airco-controls in de middentunnel en dat is op zich al een prestatie. Het stuurwiel is de plaats waar knopjes voor rijmodi, uitlaat en starten worden gegroepeerd. Dat moet tegenwoordig zo als je jezelf als sportwagen au sérieux wil nemen. Bij de Plus-versie staan er vier, standaard zijn het er twee.
Zitten doe je in de sportkuipjes van de plus (die wat nadrukkelijker geprofileerd zijn dan die van de gewone V10) voortreffelijk, al vielen er bij de collega’s ook valse klanken. ‘Te smal’. Niets van gemerkt, maar je houdt het toch best in het achterhoofd (ga passen!). Rijhouding? Fantastisch. En door de relatief smalle A-stijlen en oordeelkundig geplaatste buitenspiegels, kan je probleemloos buiten kijken en met een gerust hart smalle straatjes induiken. Het zicht naar achteren is ‘correct’. Beter dan bij de Lambo, bijvoorbeeld. In- en uitstappen is ook eenvoudig.
Als stoef stinkt, dan komt hier de luchtverfrisser. Want het is niet allemaal schitterend. Zo reflecteert de carbon omkapseling van het instrumentarium te hard in de voorruit. En als je zelf schakelt moet je met je vingers op plastic paddles zitten. Komaan Audi! In zo’n auto moet je gewoonweg echt aluminium gebruiken. En er is nog wel meer materiaal dat voor verbetering vatbaar is. De afdekking van de luidsprekers bijvoorbeeld. Het weegt misschien een paar grammetjes minder op deze manier, maar dan liever een kilo meer.
Bagage dan. Die kan je kwijt in de neus. Niet veel - 112l - maar net genoeg voor de weekendbagage van twee inzittenden.