De krachtigste Audi ooit. Bij een merk dat her en der in het gamma S- en RS-modellen verstopt, wil dat wat zeggen. De R8 V10+ heeft 610pk en 560Nm trekkracht. Een supercar met een bijhorend prijskaartje. Minstens € 186.500 (de V10 zonder plus, met ‘slechts 540pk kost € 21.700 minder). De prestaties zijn ernaar: 100 na 3,2 seconden en een top van 330km/u. Natuurlijk is dat indrukwekkend, maar allerminst beangstigend. Daar heeft Audi voor gezorgd. Dit is een goed gedresseerd raspaard, dat z’n eigenaar niet graag voor verrassingen zet.
Dagelijks inzetbaar
De nieuwe R8 is sneller, zuiniger, beschaafder en praktischer dan z’n voorganger. Met ingebrip van voldoende plaats voor met z’n tweeën op weekend te trekken. Een supersportwagen waar je elke dag mee kan leven dus, maar die zich daardoor wel met wat minder finesse laat bespelen.
De orderboeken zijn open, maar de eerste exemplaren arriveren pas in België in november. Op een facelift zullen we dus een minstens een jaar of vier moeten wachten. Daarvoor hebben nu echter al enkele suggesties. De materiaalkeuze binnenin is daarvan de voornaamste. Plastic schakellepels, hallo zeg.
Over het verbruik - een liter of 20 als je vlot begint te rijden - moet je niet moeilijk doen. Over de prijs denk je misschien wel even na. Zo’n V10+ zonder extra’s zit al maar € 25.000 meer van een technisch nagenoeg identieke Lamborghini Huracan. En dan heb je echt wat speciaals.