Leeg weegt de Forfour in deze uitvoering 1.025kg. Hij wordt door de zestrapsautomaat net over het ton geduwd, anders had hij 5 kilogram marge. Maar los daarvan: dat is een behoorlijk gewicht voor zo’n kleine auto. En ga er maar van uit dat heel wat van die kilo’s geïnvesteerd zijn in veiligheid. Dikke steun- en dwarsbalken om nog veel zwaarder materieel buiten te houden als het fout loopt. Iets wat Smart demonsteerde door een autootje frontaal op een S-Klasse te laten rijden. Een indrukwekkende demonstratie, zelfs als je rekening houdt met de ruime kreukelzone’s van de jongste S.
De EuroNCAP vond het ook, want bedeeld met een veiligheidsscore van 78% voor de voorste inzittenden en zelfs 81% voor reglementair ingegespte kleintjes. Vier sterren was het resultaat en er dan al zit de Smart (optioneel) propvol elektronische bemoeiallen. Een rijstrookassisten, radargestuurde noodremhulp, dodehoekwaarschuwing. Dat soort zaken. ABS, stabiliteitscontrole (jammer genoeg niet uitschakelbaar, want je zou je met die achterwielaandrijving wel kunnen amuseren), zes airbags, vier driepuntsgordels… dat is er allemaal natuurlijk al van huis uit.