Smart Forfour 0.9 90 Twinamic Rijgedrag

Bekijk 18 foto's
Door: BV 11-07-2015

We sturen de krachtigste Smart van allemaal over het testparcours. En die heeft met 898cc de kleinste motor van allemaal. De drie-in-lijn is wel gesofisticeerd. Vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen een turbo. Je zou bijna denken dat er op die manier meer uit te halen moet zijn dan 90pk en 135Nm.

Prestaties

Trap je het gaspedaal tegen het schutbord, dan doet de Forfour met Twinamic (het was hoog tijd dat we over de automaat begonnen) 11,7 seconden over de sprint. En hij gaat door tot 165km/u. Daarmee nestelt de Smart zich in een soort van sweet spot, want hij voelt nooit traag of laks aan, maar hij maakt evenmin veel indruk. Gewoon goed en vlot dus. Hij doet met z’n zesde verzet overigens een halve second langer over de honderdsprint dan de handbediende vijfbak, maar hij is ook een deciliter zuiniger: 4,2l/100km volgens de opgave, of 99g/km. Net wat meer dan we hadden gewild - want er zijn ruime middenklasse diesels die tegenwoordig beter doen. In Wallonië en Brussel weegt dat niet zo door, maar in Vlaanderen zijn er fiscale repercussies - zij het beperkt.

Hoe doet die automaat het nu?

Wel, vrij goed eigenlijk. Je merkt dat hij wat minder verfijnd is dan de transmissies met gelijkaardige opzet in grotere modellen, maar z’n schakelovergangen blijven zo goed als onvoelbaar. Hij valt alleen wat door de mand bij kruipsnelheden en start - stop - situaties. Vooral omdat hij aan het stoplichtje enthousiast uit de startblokken wil komen. Kwestie van een levendige indruk na te laten, wat ook lukt.

Stuurpret?

Achterwielaandrijving en de motor achterin - daar kan je lol mee hebben. Maar in recente tijden is er natuurlijk elektronica om er vooral voor te zorgen dat je niet te veel pret hebt. Zonde, want de voortrein is nochtans gretig, ook al is hij afgesteld om in limietsituaties eerder te lossen dan de achterwielen. Veilig dus maar niet onprettig. Hij veert ook nog meer dan behoorlijk goed, ondanks de erg stijve De Dion achteras. Na drie generaties hebben ze dat wel onder de knie. En hij stopt ook foutloos, met schijfjes vooraan en trommels achteraan. Meer heb je eigenlijk echt niet nodig als je maar een ton de halt moet toeroepen

Geef commentaar
comments by Disqus