Zo’n Smart is het aan z’n geschiedenis verplicht om kleine autootjes neer te zetten. Niet eens 3,50m. De meeste driedeursmodellen van tegenwoordig zijn langer. Een Fiat 500 is langer! De motor ligt nog steeds bij de achterwielen. Dat is cruciaal voor het concept, want het staat een ridicuul kleine draaicirkel toe (8,65m tussen stoepranden voor de Forfour) en het zorgt ervoor dat de ruimte voor de inzittenden gemaximaliseerd kan worden. Voor de kofferruimte is het net iets minder goed nieuws - maar er blijft nog 188 liter van over. Niet zo veel, maar in dit segment niet eens slecht. De laaddrempel is wel hoog - 79cm. Ze moeten de motor ergens kwijt natuurlijk.
Parkeren tussen auto’s?
De originele Fortwo kon je, als je dat wou, dwars tussen auto’s parkeren. Dat kan uiteraard niet met de Forfour. Smart doet z’n best om de indruk te wekken dat je dat nog kan met de tweezitter, maar vergeet dat maar. Na twee flinke groeischeuten is ook die te groot geworden. Of je moest tussen twee Hummers gaan staan.
Uiterlijk
Je ziet natuurlijk dat de overeenkomsten met de Twingo, maar het lijkt erop dat Smart minder water bij de wijn moest doen dan de Fransen. Een andere snoet, de veiligheidskooi die in een contrasterende kleur wordt uitgevoerd. Het ziet er allemaal nog behoorlijk Smart uit, maar dan gemoderniseerd.