De Smart was altijd al bedacht als een automaat. Of op z’n minst als halfautomaat, zonder koppeling. Hij diende immers om met het grootste gemak en wendbaarheid comfortabel en snel meer door de stad te crossen. De Forfour met vier deuren kwam maar later (en slechts voor even - het was eigenlijk een verklede Mitsubishi Colt en hij flopte) en is nu terug. Met dezelfde missie. En die volbrengt hij zonder moeite. Hij is te keren op een zakdoek, kan met het grootste gemak een miniscule parkeerplaats in en biedt niettemin ruimte voor vier volwassenen (achteraan liefst niet met al te lange benen) en 188l bagage. Een half mirakel dat je dat tegenwoordig - met alle veiligheidsnormen - gedaan krijgt op 3,5m.
De nieuwe Twinamic-automaat met dubbele koppeling kwijt zich goed van z’n taak. Alleen wat meer verfijning bij het kruipen (in de file bijvoorbeeld) zou nog mooi zijn. Verder presteert de 90pk sterke driecilinder erg aardig. Hij is voldoende krachtig om vlot door de stad te navigeren en voldoende marge om zich op de snelweg niet ongemakkelijk te voelen. Zo’n Forfour heeft trouwens heel wat gemeen met de nieuwe Renault Twingo. Die laatste is wat aantrekkelijker geprijsd, maar dit Duitse product overtuigt ons meer op vlak van materiaalkeuze en afwerking.