Vorig jaar herleidde de onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP nog een Partner tot schroot. En het resultaat was maar zo-zo. Iets meer dan 50% voor de bescherming van de inzittenden en zelfs een buis voor de aanwezige elektronische gadgets. En - om volledig te zijn - wel een mooie score voor voetgangerveiligheid en de bescherming van de kleintjes achterin. De reden voor die middelmatige score is niet ver te zoeken. Deze Peugeot is immers niet meer van de jongste en de EuroNCAP scherpt z’n criteria jaar na jaar verder aan. Dit jaar zou het busje weer wat minder scoren.
Is hij daarom onveilig?
Je moet die EuroNCAP-resultaten natuurlijk met een korreltje zout nemen. Een auto waarin je vijf jaar geleden veilig zat, is dat nog steeds. Alleen zijn de nieuwe nog veiliger. In het segment van de Partner gaat dat eenvoudigweg hand in hand met de productgeneraties. Er zijn overigens nieuwe modellen die geen haar beter scoren. En natuurlijk voldoet deze Fransoos nog netjes aan de wettelijke norm. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij beschikt over stabiliteitscontrole, ABS en bandenspanningsdetectie, net als frontale airbags. En zoals al aangestipt bij interieur, beschikt de achterbank over 2 Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes - op de buitenste plaatsen.
Het is natuurlijk een beetje vervelend dat Peugeot laterale airbags vooraan slechts standaard aanbiedt op het hoogste uitrustingsniveau. Dat moet in een gezinsauto gewoon standaard zijn. En gordijnairbags horen er ook op. En daarom krijgt de Partner bij ons ook een slappe score.