De Peugeot Partner is geen monovolume. En ook niet z’n rivalen, de Berlingo of Kangoo, om slechts de meest voor de hand liggende voorbeelden te geven. Het is een ludospace. Dat is een segment dat ontstond in het kielzog van de monovolumes. Draai de klok een decennium terug en dat was wat iedereen hebben wou. Geen SUV. Inmiddels is diens populariteit tanende - de monovolume bleek uiteindelijk toch niet zo nodig. En neem maar van ons aan, over 10 jaar gaan al die SUV's dezelfde weg op. De ludospace,daarentegen, dat lijkt een blijver te zijn. Die zijn immers écht ruim, wat niet van elke monovolume kan gezegd worden. En al helemaal niet van een compacte SUV.
In 1996 was de Partner één van de grondleggers van het segment. Het ging om modellen die in de basis bestelwagens waren, maar net dat beetje aangekleed waren om ervoor te zorgen dat er dag in dag uit als gezin mee te leven was. En dat zijn ze eigenlijk nog altijd. In z’n huidige gedaante werd de partner gelanceerd in 2008. En nu zijn er een paar bouten aan veranderd, samen met een nieuwe 1.6l dieselmotor. Instappen kan vanaf € 15.925 met een 100pk sterke 1.6. En de diesel kost minimaal € 17.025. Net als bij alle andere auto’s dikt het aan als je in de uitrustingstabellen opklimt. Aan de 120pk sterke diesel op de testrollen hangt al een kaartje van € 23.065, maar dan heeft hij ook al de stoere outdoor-uitrusting. Sterker nog, er staat niets duurder in de prijslijst.