Een SUV spreekt in de eerste plaats mensen aan die trends volgen. En dan kan je maar beter de vingers aan de pols houden. Renault was duidelijk niet van plan al te veel details over het hoofd te zien. Het binnenruim is een combinatie van een hele hoop van die recente evoluties. Een klein stuurtje, een groter scherm, een digitale wijzerplaat, een middenconsole die naar de bestuurder is gericht, dat gigantische glazen dak dat de airco over z’n toeren helpt en zelfs het handvat aan de middentunnel… We zagen het allemaal al eens eerder. Maar kijk, die combinatie werkt. Ook in de Kadjar. Het parcours van Renault is echter niet foutloos. Zo staat het stuurwiel wat ons betreft een tikkeltje te horizontaal, functioneert dat geoptimaliseerde infotainmentsysteem van de Fransen nog steeds niet optimaal en moet Renault toch nog wat lessen trekken uit de materiaalkeuze. Op dat laatste vlak is de eerste indruk nochtans erg positief. Dashboard en deurpanelen hebben een zacht aanvoelende vulling en hoewel de combinatie van zwarte bekleding met zilverkleurige sierlijsten er één is van dertien-in-een-dozijn, levert het ook hier een stijlvol resultaat op. Bovendien is het weinige harde plastic perfect krasbestendig. Wat het probleem dan is? Wel, het harde plastic tegen de voorruit reflecteert wat te veel. Het is echter vooral de kennismaking met een lager uitrustingsniveau dat ons parten speelt. Daarin duikt een glitteromlijsting van verluchtingsroosters en middentunnel op die eruit ziet als glanzende Playmobil, maar minder goed aanvoelt. Misplaatste bling als u het ons vraagt. Dat Renault de tellers verving door een scherm waarvan je de lay-out kan kiezen, is best leuk, maar er viel meer uit te halen. De afleesbaarheid is echter wel uitstekend.
De sterke kanten
We willen niet vallen over de eigenaardige positionering van cruise-controlebediening. Daar zijn Renault-rijders inmiddels aan gewend. En de Kadjar heeft ook nog een hoop echte plussen in de kast staan. Zo is het zitmeubilair comfortabel zonder zijdelingse steun te verwaarlozen. En je hebt een handschoenkastje waarin je écht wat kwijt kan. 7,5l om precies te zijn. De achterbank is riant en houdt je beter op je plaats dan je zou denken. En dan is er natuurlijk nog de koffer…
Veel plaats, hoge drempel
In de koffer past minstens 472l. Een meer dan respectabel cijfer, dat je al kan uitbreiden door met legplanken op de kofferbodem te knutselen. Zo kan je de ruimte die je aan een reservewiel (alleen als optie) zou verliezen ook benutten. Hendels in het kofferruim leggen de bank (in ongelijke delen) plat. Dat levert een vlakke vloer op. Gelukkig, want de laaddrempel is al uit zichzelf behoorlijk hoog. 76cm, om precies te zijn. Wie veel moet laden, wenst zich dan algauw een break.