De Kadjar deelt 60% van z’n onderdelen met de Nissan Qashqai. En dat zijn vooral zaken die je niet ziet. Logisch dus dat spoorbreedte en wielbasis identiek zijn. Van de zaken die je wel ziet, is 95% specifiek voor deze Renault ontwikkeld. Bij de uitzonderingen horen bijvoorbeeld de voorruit, die je gewoon met de Nissan kan verwisselen. Maar hoewel deze Renault een eigen koetswerk en interieur heeft, kan je niet wegsteken dat de Fransen zich door het Japanse succesnummer hebben laten inspireren. Je ziet het in de vouwlijnen, in de fijne zwarte stootranden om de wielkasten, aan de wat aparte lijn in de kofferklep… je ziet het eigenlijk zelfs aan de naam…
Wat dan weer onmiskenbaar typisch eigen aan Renault is, is de vormgeving van de flanken. Die zien er ook hier uit alsof het staal is gekrompen, wat een boog van zwarte kunststof aan de onderzijde van de koets oplevert. En de Fransoos is een flink stuk groter dan de Qashqai. In de lengte doet hij er 7cm bij. 6cm in de achteroverhang, 1cm in de neus. De hoogte is echter nagenoeg identiek en dat geldt ook voor z’n bodemvrijheid van 20cm. In deze klasse is die overigens meer dan behoorlijk. In een vlaag van enthousiasme vermeldt het bedrijf een aanslaghoek van 18° en een vertrekhoek van 28°, maar die waarden onderlijnen vooral dat de Kadjar écht geen offroader is. Met of zonder vierwielaandrijving.
Wat Renault helemaal voor mekaar heeft, is de uitstraling. Vooral bij deze topversie. Brede heupen, achterlichten met 3D-effect, LED-koplampen met specifiek lichtsignatuur, 18-duimers en chroom op alle juiste plekken. Je ziet dat Renault het meent.