Renault gaat aan de SUV. En dat is niet voor het eerst. Het bedrijf heeft er al een halfslachtige poging op zitten met de Koleos. Dat was eigenlijk een verklede Samsung. En ook ditmaal hebben de Fransen het zichzelf gemakkelijk gemaakt. De technische basis wordt immers gevormd door de Nissan Qashqai. Maar in plaats van wat logo’s links en rechts, heeft de Kadjar wel recht op een specifiek koetswerk en interieur. Hij is ook wat groter en ruimer. Niet alleen dan de Qashqai, maar ook als je het vergelijk maakt met andere directe concurrenten als de Kia Sportage of VW Tiguan. Tegelijk is hij zo’n € 2.000 duurder dan een Qashqai (een diesel is er vanaf € 25.950). Een meerprijs die de nieuweling alleen met kubieke centimeters kan verantwoorden. Met z’n koffer van minimaal 472l bijvoorbeeld.
Niet vrij van zonden
De Kadjar heeft een erg solide en voorspelbaar weggedrag en een gerieflijk interieur. Maar hij is niet vrij van zonden. Zo is de motor niet al te elastisch en is het normverbruik van 4,3l/100km niet realiseerbaar. En zo nu en dan kan de materiaalkeuze ook nog wat beter. Je hebt het eindresultaat echter ook voor een groot stuk zelf in de hand. Je investeert beter in een Tomtom dan in de navigatie van Renault die nochtans kaarten van diezelfde leverancier gebruikt. Laat het panoramische glazen dak voor wat het is (want de airco kan niet volgen) en vooral: laat de grote velgen links liggen.