Het hoofdstukje veiligheid belooft kort te worden. Je hebt het namelijk grotendeels zelf in de hand. Het is maar wat je aandoet. Natuurlijk is beschermende kledij aangewezen, maar zoals reeds aangehaald, is het niet verplicht. Maar het is niet zo dat er helemaal geen veiligheidsvoorzieningen zijn. Airbags en gordels kan je vergeten, maar de elektronica staat je wel bij. Met een tractiecontrole, ABS en stabiliteitscontrole. Zaken die zich nooit helemaal laten uitschakelen, wat de liefhebbers van asfaltkunsten zullen betreuren. Maar het zijn wel zaken waarover ons oordeel voorts verrassend positief is. En dat heeft alles te maken met de afstelling van de Bosch-centrale. Die is immers zelden of nooit abrupt. En het is niet zo dat ze niets toelaat. Je kan de achteras gebruiken om een beetje mee te sturen, maar niet om ze te laten uitwaaieren. Het systeem speelt echter wél een lovenswaardige rol in het vermijden van ongelukken. En gezien de afwezigheid van enerlei ander veiligheidsgoed is dat des te belangrijker.
Geef commentaar
comments by Disqus