Het is in deze tijden van een gouden ochtendstond, tsjirpende vogeltjes en de eerste aangename temperatuurspieken dat de mens naar z’n speelgoed grijpt. Oldtimers worden van onder het stof gehaald, de moto komt van stal. Of misschien wel een driewieler, zoals deze Can-Am. We proefden er al eens eerder van, maar nu is die grondig vernieuwd. Aan het basisrecept wijzigt dan wel niets, maar een aantal strategische keuzes moet in dit geval leiden tot een meer ontspannen rijbeleving.
Geen koopje
Can-Am mikt met de Spyder F3 vooral op mensen die een motor-achtige-sensatie wel zien zitten, maar zich niet noodzakelijk willen verzoenen met de nadelen van dat concept. Of dat niet meer willen… als ze het asfalt eens van te dichtbij hebben gezien, als vrouwlief niet meer achterop wil, of als ze de rompslomp om tegenwoordig aan een motorrijbewijs te geraken niet zien zitten. Je stuurt hem immers met je gewone rijbewijs, ook al is hij ingeschreven als motorfiets. Waar de Can-Am Spyder echter geen pleister voor heeft, is voor z’n prijs. De instapper kost € 19.199, en deze S-versie (met een semi-automatische in plaats van een manuele transmissie) kost minstens € 22.199. Er is overigens nog een Spyder RT, die niet toevallig wat Honda Gold-Wing-achtig aandoet. Dat is de luxe tourmachine die voorzien is van 155l opbergruimte, maar ook minstens € 6.100 extra kost. Deze F3 beschouw je best als het equivalent van een naked bike.