Het is niet overdreven om te stellen dat het Zuid-Koreaanse SsangYong een bestaan in de schaduw leidde. Het merk had amper 10 jaar geleden alleen modellen in de catalogus die een duidelijke reflectie waren van een plaatselijk smakenpalet en die bovendien speelden in nichesegmenten. Zoiets is in de autowereld eigenlijk een giftige appel. Maar SsangYong werd weer wakker gekust door een Indische prins. Mahindra - die bovendien erg diepe zakken blijkt te hebben. Tegenwoordig barst het bedrijf weer van ambitie. En meer dan dat - de Koreanen zijn slim geworden. Erg slim. Zo bouwen ze een benzine- en dieselmotor met dezelfde basis voor gebruik in bijna al hun modellen. En ze gaan op zoek naar volume, door behoorlijk vroeg in de markt van de B-segment SUV te duiken bijvoorbeeld. Enter Tivoli, waarvan niet alleen de naam, maar ook het design Italiaans is.
De juiste auto op het juiste moment
De Tivoli zou voor SsangYong wel eens de juiste auto op het juiste moment kunnen zijn. Niet alleen omdat het segment aan populariteit wint, maar ook omdat je je concurrenten moeten weten te kiezen. Deze Koreaan wil klanten afsnoepen van de Opel Mokka, de Renault Captur, Dacia Duster of Nissan Juke. Vooral die eerste twee bestempelden we als behoorlijk duur en niet eens erg goed. Of de Tivoli beter doet dan de Europese rivalen vissen we in deze test verder uit. Hij is in elk geval aantrekkelijker geprijsd van de Mokka, Captur en Juke. Hij is er vanaf € 14.990 en voor die prijs is de uitrusting meer dan behoorlijk. Onder meer cruise-control en manuele airco worden al geleverd. Eigenlijk mankeer je dan alleen nog een radio.
Meerderheid kiest benzine
Benzine is de jongste tijd aan gestage opmars bezig. In dit segment is dat niet anders. Zowat 6 op 10 klanten zal naar verwachting kiezen voor de atmosferische 1,6l met 130pk. De 1.6 diesel zal vanaf september het aanbod vervoegen. Die zal echter € 2.500 extra kosten en moet dus alleen door veelrijders in overweging genomen worden.
De zestienhonderd van SsangYong doet het zonder turbo, wat verklaart dat z’n CO2-uitstoot van 154g/km goed, maar niet vlijmscherp is. Anderzijds zijn die atmosferische motoren wat minder gevoelig voor belasting. Met andere woorden: je blijft er dichter mee in de buurt van het opgegeven verbruik.