Met een lengte van 4,2m plaatst SsangYong de Tivoli in de kern van het segment. Maar dat is niet de voornaamste observatie. Die heeft alles met de vormgeving te maken. Een onderdeel waarin dit merk in het verleden opviel op alle foute manieren. Deze Tivoli symboliseert duidelijk de ommezwaai. Deze nieuweling oogt modern, de Italiaanse designers integreerden enkele invloeden die een premium gevoel aan het model geven, maar ze deden het zonder een dertien-in-een-dozijn product af te leveren. Gezien de designgeschiedenis van het merk is het des te opmerkelijker dat net SsangYong deze missie volbrengt.
Koffer
Hoewel de Tivoli, zoals vermeld, op vlak van afmetingen vergelijkbaar is met z’n meest directe concurrenten, is hij dat niet als het om de koffer gaat. SsangYong heeft het immers gepresteerd om die gevoelig groter te maken. Er past minimaal 430l (al dient gezegd dat de vierwielaangedreven versies een deel van die voorsprong opgeven). Ter vergelijking: in een Renault Captur past 377l. In een Nissan Juke gaat zelfs maar 251l. En de Opel Mokka heeft dan weer de irritante eigenschap dat je heel de auto moet verbouwen als je de achterbank wil neerklappen. Iets wat de Tivoli ook met gemak toelaat. Auto’s in dit segment realiseren hun laadvolume overigens hoofdzakelijk in de hoogte. Bij de Tivoli is het niet anders.