Dertien jaar is het geleden dat we nog eens met een nagelnieuwe Renault Espace werden geconfronteerd. En de vierde troonopvolger van de Europese koning onder de MPV's is ook echt nieuw. Hij is lager, verder van de aardbol verwijderd, breder én lichter dan zijn voorganger en uiteraard ziet hij er volledig anders uit. Onderhuids valt dan weer op dat de Espace zich voortaan enkel door geblazen zestienhonderdjes laat aandrijven. De reden daarvoor valt natuurlijk niet ver te zoeken. Kleinere motoren zijn zuiniger en stoten dus ook minder CO2 uit. Op papier in elk geval. Dat de verkoopcijfers van de aftredende vierde generatie van 5.000 exemplaren in 2005 zijn teruggevallen naar minder dan 500 vorig jaar, was voor Renault voldoende bewijs dat er niets anders opzat dan te downsizen. Dat de vorige Espace niet vrij was van allerhande (elektronische) problemen en tegelijk in de winter van zijn bestaan zat, had natuurlijk ook veel met de steeds kleiner wordende afname te maken.
Motoren en uitrustingsniveaus
De 1.6-litermotoren waarvan sprake, dat zijn een haast onverkoopbare benzinecentrale met 200pk (TCe 200 EDC7) en twee diesels met 130 of 160pk. Ze zijn beschikbaar in de uitrustingsniveaus 'Zen', 'Intens' en 'Initial Paris' (behalve dCi 130). Wil je er het goedkoopst vanaf zijn? Kies dan voor de kleinste zelfontbrander met manuele zesbak. Zo'n Espace kost je minstens € 34.500 en kan op een aardige basisuitrusting rekenen. Zoals een 8,7" aanraakscherm, Renaults R-Link2 multimediasysteem met GPS, full-LED verlichting zowel voor- als achteraan, individueel verschuif- en neerklapbare zetels en een panoramisch dak (het kunnen openen is optioneel). Tel daar dan nog eens € 5000 bij en je komt in de Intens-klasse terecht. Met een nog verder gespekte uitrusting dus, al is daarmee het plafond nog lang niet bereikt. Onze witgeschilderde Espace Intens, 160pk sterk en voorzien van vierwielsturing (bekend van de Laguna) en een (niet te kiezen) zestrapsautomaat met dubbele koppeling, kost alle toeters inbegrepen zowaar € 49.500. Dat is meer dan wat je voor dezelfde auto in de categorie Initial Paris betaalt - € 4000 om precies te zijn. De moraal? Ga goed de lijsten af voor je een krabbel neerzet.