De nieuwe Renault Espace is in het land. Niet langer in twee carrosserievormen, wel met een derde zetelrij op de optielijst. Maar ook met minder ruimte binnenin. Koude cijfers spreken zelfs over een verschil van bijna 950 liter beschikbaar laadvolume. Bovendien zijn zetels niet langer verwijderbaar, ligt de laaddrempel te hoog (71cm), werkt de GPS en het R-Link2-infotainmentsysteem op de zenuwen én vinden we het uitzicht van de vorige Espace mooier.
Alleen kleintjes
De Espace is er ook niet langer met motoren die meer dan 1.6 liter longinhoud tellen. Weg dus met de twee- en drieliter dieselcentrales en dit alles uiteraard om de CO2-emissie zo laag mogelijk te houden. Dat dat gelukt is, bewijst de topdiesel met 160pk. Die stoot gemiddeld 120g/km CO2 de lucht in, wat overeenstemt met zijn opgegeven verbruik van 4,6l/100km. Ter verduidelijking: na een week rijden met een Espace dCi 160 EDC6 lazen we een gemiddelde van 7l/100km van het digitale dashboard.
EDC6?
Bovenstaande letter- en cijfercombinatie staat voor de zestrapsautomaat met dubbele koppeling die Renault als enige versnellingsbak aan de 160pk-versie van de enige zelfontbrander koppelt. Het tot 130pk teruggeschroefde blok wordt aan een manuele zesbak gepaard (de goedkoopste Espace, beschikbaar vanaf € 34.500) en de enige benzine (ook een 1.6 turbo, maar dan met 200pk) is er alweer enkel met automaat.
De EDC6 vormt geen storend element. Wissels verlopen niet even vlot als bij de Duitse concurrentie, maar Renault doet wel beter dan Peugeot/Citroën. En ook de kleine viercilinder uit onze testros stelt niet teleur. Dat het blok over minder slagvolume dan de grotere centrales van voorheen beschikt, is misschien een doorn in het oog van sommige lezers (en ja, wij missen ook iets), maar over een gebrek aan flexibiliteit kunnen we niet mekkeren. Koppel en vermogen is er immers genoeg voorhanden en dit over een breed toerentalbereik.
En ook...
Volgens Euro NCAP is de nieuwe Espace meer dan gewoon voldoende veilig (5 sterren) en het comfortgehalte ligt gelukkig hoog. Hij beschikt ook over betere rij-eigenschappen dan zijn voorganger, wat hij onder meer aan zijn lager gewicht te danken heeft. Alleen is het aangeraden om zélf de gepaste stand van de ophanging, stuurinrichting enzomeer te bepalen. Anders rij je met een Espace die wel comfortabel is maar te wollig stuurt, of net het omgekeerde.