Ford Mustang Fastback 5.0 V8 Conclusie

Bekijk 8 foto's
Door: BV 24-05-2015

Europa heeft meer dan een halve eeuw moeten wachten op de introductie van de Mustang. Tenminste, via officiële weg. Want tienduizenden liefhebbers van de meest iconische ‘ponycar’ van allemaal, hebben in het verleden al zelf een exemplaar laten overbrengen. Nu biedt Ford ze zelf aan, vanaf € 35.000, in 15 ‘Stores’, alsof zo’n Mustang te speciaal is om elke dealer er recht op te geven. Een 2,3l viercilinder lijkt op Europese leest te zijn geschoeid, maar wij gaan eerst op pad met de 5-liter. De eerste keuze voor de grootste liefhebbers.

Goedkoop, maar dat zie je. Bloedsnel, en dat hoor je.

De Mustang is altijd al een auto geweest die betaalbare prestaties leverde. En dat is hij nog altijd. Want € 40.000 voor een auto die in minder dan 5 tellen naar 100km/u gaat en meer dan 400pk sterk is, dat is een regelrecht koopje. Maar het is niet zo dat je die focus op budget niet ziet. De materialen zijn nog altijd erg goedkoop. Hard plastic tiert welig en de afwerking is lang niet op Europees niveau.

Tweezitter

Met die concessies valt het overigens wel mee. Je moet er nog een vaste en (voor normale personen) onbruikbare achterbank aan toevoegen, maar dan heb je het wel gehad. De koffer is behoorlijk ruim, de zithouding is degelijk en dankzij een volledig onafhankelijke ophanging en geavanceerde elektronica rijdt de Mustang beschaafder dan ooit tevoren zonder te veel karakter prijs te geven. Natuurlijk kan hij zich op een bochtig parcours moeilijk nestelen in het zog van echte sportwagens, maar dat is er ook het punt niet van, niet? We zijn al lang blij dat die V8 zonder al te veel moeite onder 15 liter te krijgen is.

Geef commentaar
comments by Disqus