Na de X-Type heeft Jaguar vijf jaar moed moeten verzamelen. Maar het merk waagt zicht terug in het segment van de zakelijke berline. En het heeft lessen getrokken. Deze nieuwe Jaguar XE is alles wat de X-Type niet was. Hij staat op een gloednieuw en hoogtechnologisch onderstel, hij wordt op de achterwielen aangedreven en hij is gehuld in een modern koetswerk.
Huiswerk gemaakt
“De Jaguar XE stuurt beter dan al z'n concurrenten”Je kan alvast niet stellen dat de Britten hun huiswerk ditmaal niet gemaakt hebben. De XE zit op vlak van formaat netjes tussen modellen als de BMW 3 Reeks en Mercedes C-Klasse in. Hij is comfortabeler dan die eerste en stuurt beter dan hen allemaal. Dat is te danken aan z’n perfecte gewichtsverdeling en erg geavanceerde ophanging. Bovendien presteert de diesel erg goed (honderdsprint in 7,8 tellen en toch maar 111g/km CO2-afgifte) en is het interieur voldoende ruim, zonder dat je daarvan mirakels moet verwachten. Een heel gebalanceerd en doordacht product dus, met helaas ook enkele minder fijne kantjes. Zo is de middenconsole behoorlijk hoog, wat je parten kan spelen als je kiest voor de handbak. En de boordelektronica (vooral het GPS-systeem) heeft nog steeds een erg achterhaald design. Gelukkig werken de geavanceerde functies (zoals audiostreaming van je telefoon) wél feilloos en erg snel. Dat stemt ons alvast wat meer vergevingsgezind. Dan zien we al wat sneller de vormgeving van de tellerpartij door de vingers bijvoorbeeld. Die had ook wat fijner mogen zijn.
En de prijs?
Ja, een BMW 3-Reeks is goedkoper. Maar een Audi A4 en Mercedes C-Klasse zijn dan weer iets duurder. Je ziet dat Jaguar ook op dit vlak kiest voor een weloverwogen positionering. Jaguar zal z’n klanten echter wel moeten informeren. Z’n sterkste punten (het onderstel, z’n 75% aluminiumaandeel) kan je immers met het blote oog niet zien. Maar dat wordt niet de grootste uitdaging voor deze minimaal € 34.990 kostende sedan. Dat wordt het overtuigen van fleetmarkt. Die domineert het segment en is onder meer erg restwaardegevoelig. En dat is tot op heden niet Jaguars sterkste punt gebleken.