Stabiliteitscontrole, bandendrukcontrole, driepuntsgordels op alle zitplaatsen, ABS en tractiecontrole. Dat is tegenwoordig allemaal verplichte uitrusting. Daar weet je dus van dat elke S-Max ze heeft. Net als zeven airbags. Zeven omdat er voor de knieën van de bestuurder ook één zit. Die moet het pad effenen naar een vijf-sterren-EuroNCAP crashtestnotering.
Tegen een meerprijs
Een trapje hoger op de uitrustingstabellen (Titanium in plaats van Trend) vinden we aan boord al meteen een systeem dat verkeersborden herkent en je waarschuwt als je van je rijstrook afwijkt. Pas hier vind je zaken als automatische koplampen en een regensensor. Wil je zaken als dodehoekwaarschuwing, een systeem dat effectief ingrijpt als je van rijstrook wisselt of actieve remassistentie dan moet je dat uit de optielijst plukken.
Het einde van de snelheidsovertreding?
Wat echter pas echt onze nieuwsgierigheid prikkelt, is de intelligente cruise-controle. Die gebruikt GPS-gegevens en de verkeersbordherkenning om te weten te komen hoe snel je ergens mag rijden en past de begrenzer daarop aan. Dat lijkt op het einde van de snelheidsovertreding, maar je geeft Ford beter nog even de tijd om het systeem te perfectioneren. De bediening van het systeem is hopeloos ingewikkeld en het gaat om een begrenzer en dus niet om een snelheidsregelaar. Dat betekent dat je met je voet gans de tijd op het gaspedaal moet zitten. Niet handig. De sector geraakt er wel, maar je pluimt er best nog niet meteen je bankrekening voor.