Er is zoiets als een industrie-standaard voor generatiewissels. Iets wat je als automerk eigenlijk altijd probeert te bewerkstelligen. We kunnen het met de ogen dicht opsommen. Je zorgt voor wat meer ruimte, wat meer comfort, modernere sierlijsten en materialen die over grotere oppervlakten beter aanvoelen. Dat is decennia zo. En de jongste tijd mag je daar ook nog boordelektronica van de jongste generatie aan toevoegen. En de S-Max, die heeft het allemaal. Vooral op de twee achterste zetelrijen is het aangenamer toeven dan voorheen. Je hoeft er niet eens zaken voor bij te bestellen zoals de optionele aircobediening voor die zitjes. En in de laatste categorie - die van de elektronica - kunnen we in elk geval jubelen. Want Ford ging er op vlak van elektronica met rasse schreden op vooruit. Want dat was echt niet goed. Niet dat het nu perfect is. Verre van eigenlijk. Voor je neus zit een grotendeels digitaal dashboard, maar het is een hele zoektocht om daarop te zien te krijgen wat je echt wil zien en ook het centrale aanraakscherm (nieuw, groter en met compleet nieuwe software) is nog steeds geen toonbeeld van gebruiksvriendelijkheid. Maar je ergert je er al niet meer blauw aan. Vooruitgang. Het loont overigens te moeite om aan te stippen dat een ‘premium’ dashboard slechts standaard is vanaf uitrustingsniveau Titanium. Dat vergat de fabrikant ons te melden.
Is hij apart?
De rest van het interieur is erg comfortabel en… voorspelbaar. Van een product dat pretendeert zich van de massa te willen onderscheiden hadden we net iets meer originaliteit verwacht. Een apart bekledingspatroon op de zetels, een originele handremhendel (die is nu natuurlijk elektronisch) of versnellingspookknop, een originele dakconsole, een indeling in de middentunnel die we nog niet gezien hadden… Maar het is allemaal erg conventioneel. Bergruimte zat, bedieningselementen die oké (maar niet fantastisch) zijn, een ideale rijhouding… Nee, niets slechts te zeggen, maar als je een originele monovolume wil zijn, dan mocht het toch wat meer zijn dan gewoon goed. Is het niet, Ford?