Toen Ford in 2006 voor het eerst op de proppen kwam met de S-Max woei er een frisse wind door het monovolumesegment. Een dynamisch uiterlijk en een weggedrag dat erbij paste. Dat hadden we nog niet eerder gezien. Nu is het tijd voor generatie twee en het is duidelijk dat de S-Max is opgegroeid. Dat merk je aan een ruimer en beter afgewerkt interieur, een slimme indeling en een verbeterde ergonomie. Je kan er comfortabel zeven inzittenden of meer dan 2.000l bagage in kwijt. Allemaal zaken die bejubeld kunnen worden. Tegelijk werd de S-Max - nu op het onderstel van de nieuwe Ford Mondeo - ook wat comfortabeler. Hij deed dat echter zonder veel aan speelsheid in te boeten. Ga enthousiast de bocht in en deze 1,7 ton zware bus waant zich een Fiesta RS. Het is de stabiliteitscontrole die hem (desnoods) weer tot z’n zinnen brengt. Allemaal dingen die zowel prettig als lovenswaardig zijn, maar…
Een kind van deze tijd
De S-Max is evenwel niet zonder zonde. Z’n bediening voelt wat minder scherp aan dan voorheen. En hoewel de boordelektronica werd verbeterd, is het nog steeds geen toonbeeld van bedieningsgemak. En zelfs met 180 noeste dieselpaarden in de koets, zijn de prestaties niet flitsend. Gelukkig laat hij ook slechts een officieel verbruik van 5,0l/100km optekenen. En dan zijn er nog enkele opties. Een intelligente snelheidsbegrenzer bijvoorbeeld, die de snelheid afleest van de borden. Die laat je beter links leggen. Net als de dynamische besturing.
En de prijs?
Er is al een Ford S-Max vanaf € 31.249. Die prijs kan Ford verdedigen. En zowel de 1.5l Ecoboost met 160pk als de 2.0 TDCI met 120pk zijn er voor die prijs. Het testros - met 180pk en alle toeters bellen - zal je iets meer dan € 40.000 armer maken. De nieuwe Ford S-Max arriveert in september in ons land.