Veiligheid was het paradepaardje van Volvo, lang voor je dat van andere constructeurs kon zeggen. Dat deze XC90 op dat vlak dus ook tenminste één snufje naar voor schuift dat we nog niet eerder gezien hebben, stond dus al in de sterren geschreven. Ditmaal is het ‘run off road’ bescherming. Een systeem dat rugletsels beperkt als je van een verhoogde weg af raakt. Het is niet meer dan een schokabsorberend metalen onderdeel in de stoel, maar Volvo heeft het toch maar mooi en de rest niet.
Eveneens standaard zijn ABS, ESP, bandendrukcontrole, 7 airbags (een knie-airbag voor de bestuurder incluis), een systeem dat verkeersborden en Active City Stop dat bij snelheden tot 50km/u zelf in de remmen gaat als het moet.
Nog meer?
Systemen als een dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp en een systeem dat de gordels opspant als het achteraan een voertuig opmerkt dat wellicht niet meer kan stoppen, zijn gegroepeerd in een optiepakket dat Intellisafe Pro Pack heet. Met € 1.900 is het echter behoorlijk duur voor wat het is en omdat Volvo er ook nog eens enkele andere verplichte opties aan koppelt (zoals aluminium sierlijsten, parkeersensoren achteraan en elektrisch bedienbare buitenspiegels) moet je eigenlijk al € 4.300 neerleggen en dan wordt het toch echt te gek.