Onder de koets van de XC90 zit een compleet nieuw moduleerbaar onderstel. Dat zal de basis vormen voor elke toekomstige Volvo die groter is dan de S60 / V60. Het heeft standaard voorwielaandrijving, maar het voorziet in de mogelijkheid om via een lamellenkoppeling vermogen naar de achterwielen te sturen. Wie daaruit afleidt dat de XC90 zich grotendeels als een voorwielaandrijver gedraagt, is wakker. Dat gedrag is overigens perfect voorspelbaar met mild, maar onconditioneel onderstuur dat je in de bochten al snel de kop voelt opduiken. We hebben al Volvo’s gekend die gretiger de binnenkant van de bocht in hapten. Volvo is trots op die voorspelbaarheid, maar we verwachten van auto’s van dit kaliber toch dat ze de handdoek wat minder snel in de ring gooien.
De D5 dieselmotor, zoals gezegd een viercilinder met 2-liter inhoud, wordt door twee turbo’s en een erg hoge inspuitdruk naar 225pk en 470Nm gestuwd. En je kan dan wel je neus ophalen voor z’n lage cilinderaantal, maar hij kwijt zich meer dan aardig van z’n taak. Honderd in 7,8 seconden en een top van 220km/u terwijl er toch minstens 2,1 ton wordt verzet. Wellicht daarom dat hij zich laat horen als hij door de toeren wordt gesleurd. En het gewicht helpt natuurlijk ook niet bij het remmen, waar de Volvo eveneens enkele procenten laat liggen. Het is nochtans niet dat de schijven klein zijn - er is een reden waarom er minstens 18-duimers onder de XC90 liggen.
Luchtophanging
De ophanging is erg gesofisticeerd. Vooraan zit een dubbele wishbone en achteraan een geavanceerde multilink-ophanging. Beide assen hebben een luchtdemping die bijzonder puik werkt levert op kleine oneffenheden, de belading compenseert en een grote stabiliteit bij autostradesnelheden oplevert. Waar ze in uit hoort te blinken, en dan hebben we het over dwarsrichels en grote oneffenheden, stelt ze dan weer eerder teleur. In beide gevallen reageert de Volvo wat meer abrupt dan we verwachten. Dat de heren bij Volvo het nodig vonden om 20-duimsvelgen te monteren, werkt die conclusie nog verder in de hand. Je doet er dus goed aan daarin niet te overdrijven. En ja, we weten dat het er beter uitziet.
Papieren verbruik
Voor z’n afmetingen, motorvermogen en gewicht kan je stellen dat de viercilinder met de pipet van de brandstoftank drinkt. Amper 5,7l/100km gaat eruit. Dat is 149g/km aan CO2. Maar je bent dan wel best een echte ecorijder. Massa vertragen en weer versnellen kost onvermijdelijk bergen energie en als je dat dynamisch doet dan wil deze diesel algauw het dubbele. Een ziekte van deze tijd die zich zeker niet tot deze Volvo beperkt. Maar als je dan al niet aan de pomp wordt beloond, dan toch door de fiscus.