2002. In dat jaar introduceerde Volvo z’n grote SUV XC90. Een model dat van het schab vloog, maar niettemin lang van een opvolger verstoken bleef. Een ondankbare zaak die niet zo veel met het succes (of het gebrek daaraan) van het model te maken had, maar meer met de verkoop van eigenaar Ford aan het Chinese Geely. Daardoor was er geen hapklaar platform voorhanden. En zo moest de XC90 het zo maar eventjes dertien jaar uitzingen. En op de laatste jaren na, werd hij erg gesmaakt. En het dipje de jongste tijd heeft dan nog meer te maken met de CO2-kruistocht dan met het model zelf. Maar op dat vlak kon de XC90 op het eind echt niet meer mee.
Ruimer en luxueuzer
Autobouwers doen het graag - elke generatiewissel het model groter, luxueuzer en duurder maken. En omdat de XC90 van de eerste generatie het dubbel zo lang uithield als de bedoeling was, maakt de Zweed nu een heuse zevenmijlsprong. De topversies gaan nu zelfs aan de rok van modellen als de Range Rover hangen, met prijskaartjes van € 100.000 en meer. En de klanten lijken niet afgeschrikt. Een First Edition met 1927 stuks was uitverkocht in 47 uur, zonder dat één van de klanten de auto had gezien, laat staan ermee had gereden. Voor die klanten hangt dus één en ander af van het welslagen van de missie, want zo kunnen we deze eerste compleet nieuwe auto onder Chinees bewind wel noemen.
Het gamma
Het aanbod begint nu pas bij € 51.400 - daar waar het voorheen ophield. Voor die prijs heb je een voorwielaangedreven diesel met 190pk en D4 op de kofferklep. Erboven vinden we de D5 die hier op de testbank staat. Minimaal € 55.200 kost die, maar daar is vierwielaandrijving wel standaard. Een T6 benzinemotor kost € 58.500, maar omdat dat geen CO2-wonder is, zal je die in ons land nooit in het wild spotten. De T8 die net als de D4 bovenaan deze alinea pas eind dit jaar leverbaar zal zijn, maakt meer kans. Deze benzine-hybride zal wellicht (het cijfer is nog niet bevestigd) amper 59 g/km uitstoten wat hem fiscaal aantrekkelijk zal maken. En dan durven nog wat mensen de prijs (vanaf € 78.500) door de vingers zien. Elke XC90 heeft een viercilindermotor en een achttrapsautomaat is standaard voor alle modellen. Wie zelf meester wil zijn van de versnellingspook moet elders shoppen. Net als mensen die echt hun zinnen gezet hebben op een zes- of achtcilinder.