Geblokt. Dat is het minste dat je van de nieuwe XC90 kan zeggen. Het is een mastodont eigenlijk, met een lengte van 4,95m en breedte van 1,96. En bovenop die kloeke afmetingen krijg je een koetswerk dat weliswaar modern oogt, bij de tijd is en scoort op alle tegenwoordig onmiskenbare vlakken (de LED’s lopen de spuigaten uit, de plooilijnen zijn scherp en een 18-duimer is zowaar de kleinste velg die je kan krijgen), maar waarvan je toch echt niet kan zeggen dat het afslankt. De XC90 ziet er net zo groot uit als hij is. Hij verschuilt zich dan ook al achter een erg imposante grille, terwijl de lichtsignatuur in de koplampen (optioneel met LED's voor de grootlichten) nog maar eens een lijn onder de breedte trekt. Volvo voorziet evenwel erg mooi ogende details zoals de glanzend zwart gelakte (kunststoffen) ruitomlijstingen. Die droegen bij onze mateloos gepamperde en gecontroleerde testwagens echter ook al de sporen van car washes en het is dus de vraag hoe lang het ook allemaal mooi blijft.
In die grote koets kan je natuurlijk heel wat bagage kwijt. De laaddrempel is logischerwijs niet zo laag als bij een conventionele auto of bij een break, maar het laadoppervlak is perfect rechthoekig. Met 671l als minimumvolume kan je je al wat verlies omwille van een ongelijke vormgeving permitteren, maar je kan er bijna alles van gebruiken. En omdat de achterzetels in drie individuele delen verschuifbaar zijn, kan je er ook nog wat meer uitpersen. Leg alles plat en het maximale stouwvolume stijgt (tot aan het dak) tot 1899l. In de koffer kan je nog twee extra noodzitjes (voor personen tot 1,70m) krijgen. Om die op te klappen moet je wel het bagagescherm verwijderen (dat je dan niet meteen ergens kwijt kan). Het is standaard op de absolute topversie. Op alle andere varianten kost het € 610. En dan wordt lederbekleding natuurlijk ook duurder.