We vallen maar met de deur in huis. De nieuwe Volvo XC90 is een mastodont. Meer dan 2 meter breed, 1,77m hoog en bijna 5 meter lang. Een pak meer dan de vorige generatie, maar die moest het dan ook dertien jaar volhouden, dus Volvo opteert voor een flinke ‘correctie’. En de SUV wordt niet alleen groter, maar ook een stuk luxueuzer. Met een hele reeks elektronische gadgets, een groot aanraakscherm in de middenconsole, een flinke lepel uiterlijke blingbling en duur ogende elementen. Helaas slaan de Zweden soms ook de bal mis. Het glanzend zwarte plastic is (aan binnen- en buitenkant) behoorlijk krasgevoelig en de boordelektronica had nog een zelden geziene hoop kuren. Volvo wil die elektronische duivel nog uitdrijven voor het eerste exemplaar geleverd wordt.
Hoe rijdt de nieuwe Volvo XC90?
Het onderstel is niet van de lichtste waardoor de XC90 nooit minder dan 2 ton weegt ondanks z’n bescheiden motoren. Maar het is wel een parel. Dubbele wishbones vooraan, multilink achteraan, luchtophanging rondom… en we vinden dat Volvo daar net niet genoeg uithaalt. De besturing had een tikkeltje snediger gemogen, de demping van dwarsrichels en grote oneffenheden wat soepeler… Maar die relatief kleine dieselmotor is met 225pk en 470Nm dapperder dan je zou denken (0-100km/u in 5,7s en een top van 220km/u). De aanwezigheid van een achttrapsautomaat (die foutloos z’n ding doet) helpt natuurlijk ook. Maar 5,7l/100km, wat Volvo opgeeft… Nee, dat is te optimistisch.
Veilig zeker?
Natuurlijk doet Volvo z’n reputatie voor veiligheid eer aan. Met zeven airbags bijvoorbeeld. En met ABS, ESP en bandendrukcontrole. En met een nieuw snufje dat rugletsel beperkt als je van een verhoogde weg afraakt. Maar de tijd dat Volvo’s alles hadden is nu ook voorbij. Je moet voor heel wat veiligheidsuitrusting (zoals rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing) bijbetalen en de prijs ervan is niet mals.
Wat kost de Volvo XC90?
De instapdiesel (die niet meteen leverbaar zal zijn) kan je op je naam schrijven vanaf € 51.400. En de prijs dikt aan tot € 78.500 voor de T8 benzinehybride. Deze D5 is er echter al vanaf € 55.200, maar als je hem wil aankleden zoals op de foto’s, dan eindigt hij ook ten noorden van € 80.000.