Eind 2013 veranderde de Jeep Liberty in de VS van naam. Voortaan zou die relatief kleine SUV Cherokee gaan heten (wat in ons land al langer het geval was) en tegelijk zou het model er opzienbarend anders gaan uitzien. Vooral de nieuwe neus deed - en doet nu nog steeds - veel stof opwaaien. Wij zochten uit of hij even straf rijdt als hij eruitziet.
De Cherokee heeft geen banden met de Grand Cherokee. Zijn onderstel deelt hij met onder meer de Alfa Giulietta en Dodge Dart. Het verraadt meteen dat de Cherokee volledig thuis is in de 'Qashqai-klasse'. Niet verwonderlijk, want die van het C-segment afgeleide groep verkoopt al jaren als zoete broodjes. Jeep wil gewoon een deel van de koek. Wat deze Amerikaan in kwestie als verkoopsargument zou kunnen bovenhalen (maar het niet doet)? Dat moet zijn 9-trapsautomaat zijn. Je zit als Europese koper dan wel vast aan een 2-liter Multijet-turbodieselmotor van Fiat die 170pk ontwikkelt, maar vierwielaandrijving is dan tenminste ook standaard. Het uitrustingsniveau 'Longtitude' moet je er evenwel ook automatisch bijnemen, wat zijn minimale prijskaartje doet aantikken tot € 43.200. Onze test-Cherokee, een 'Limited', kost op een haar na € 50.000, een meerprijs die door twee meertrapsairbags, een Alpine-audiosysteem, leder, een volledig infotainmentsysteem met navigatie en dergelijke meer wordt vergoeilijkt. En oh ja, door een volwaardig reservewiel dat niet op de achterklep prijkt, maar kofferruimte inpalmt.
Meer keuzes
De 2.0 MJD is er overigens ook met 140pk (vanaf € 34.500), zonder automaat en met of zonder 4x4. En ja, je kan de Cherokee ook bij ons op benzine bestellen (met een 272pk sterke 3.2-liter V6), maar dat zien we zo goed als niemand overwegen.