Binnenin de Peugeot 308 SW GT moet je niet ver zoeken naar sportieve (lees: rode) accenten. In de Seat Leon ST FR blijf je wat dat betreft meer op je honger zitten. Zelfs pedalen met een alu-look ontbreken in de Spanjaard. Waar de Peugeot ook een streep voor op heeft, is op gebied van aankleding in het algemeen. Zijn cabine doet een pak luxueuzer aan dan die van de Leon. Stap ervan over in de Seat en het lijkt zelfs alsof je even terug in de tijd reist. Verzorgd is het er wel, maar ook behoorlijk sober en somber.
De elektrisch verstelbare zetels uit onze test-308 zijn optioneel en zitten comfortabel. Wie groter dan gemiddeld is, stipt ze best aan. Anders riskeer je te korte zittingen en ben je zelfs na een week nog steeds niet op de ideale zitpositie gestoten. En ja, we spreken uit ervaring. In de Seat met z'n sportieve FR-stoelen zetel je ook goed, maar minder zacht. De achterbank van de Leon is iets toegankelijker, maar ook een pak harder en dus alweer minder comfortabel. Laatstgenoemde wint op welgeteld twee vlakken: hij beschikt vooraan over meer dan één bekerhouder (foei Peugeot!) en het zicht driekwart naar achter is beter.
Het ergonomische aspect
Beide auto's scoren hoog, maar alweer zijn ze anders van aard als het op ergonomie aankomt. In de Peugeot 308 werd - zoals je inmiddels wellicht weet - komaf gemaakt met een groot aanbod knopjes en moet het gros van de functies dus via het 9,7" aanraakscherm worden bediend. Het infotainmentsysteem in de Peugeot oogt moderner en is uitgebreider dan dat van de Leon, dat zijn data op een 6,5" aanraakscherm weergeeft. In de Seat heb je wel het voordeel dat je de klimaatregeling kan aanpassen zonder dat de zichtbare routebegeleiding wegvalt.