Seat Leon ST FR 2.0 TDI vs Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDI Inleiding

Bekijk 54 foto's
Door: AUTO55 31-03-2015

We zijn in een tijdperk beland waarin dieselende auto's voor het grote publiek die beschreven worden als 'praktisch', breaks dus, alsmaar sportiever van aard worden. Twee modellen uit dat steeds uitdeinende aanbod van snelle en relatief zuinige muilezels trokken onze aandacht. De eerste was de Seat Leon ST FR 2.0 TDI, een Spanjaard met Duits bloed waarvan de huidige generatie de eerste is die ook in breakvorm wordt aangeboden. Hij beschikt over 150pk en kost € 26.730 met een manuele zesbak en € 28.560 met de veelgeprezen DSG6-automaat.

Voorzien van de laatst aangehaalde transmissie, plaatsen we zo'n Leon tegenover de Peugeot 308 SW in GT-uitvoering. Van moeten eigenlijk, want als GT (niet te verwarren met de identiek uitziende GT Line-modellen) met 180pk komende van een 2.0 HDi-dieselmotor is een handbak taboe. Een 308 SW GT diesel is er dus enkel met een automaat met 6 verhoudingen. We hebben het dan voor alle duidelijkheid niet over een gerobotiseerde bak of eentje met dubbele koppeling zoals die van de Seat, maar over een traditionele automaat met koppelomvormer die weliswaar in moderne tijden is ontwikkeld. In beide auto's kan je overigens zelf de schakelpeddels ter hand nemen.

Grote verschillen, kleine verschillen

De Peugeot is dus krachtiger maar ook fors zwaarder en ruimer (waarover straks meer) en met een prijskaartje van € 32.131 ook duurder dan de Seat. Al zeggen we er meteen bij dat een Seat FR minder dik in de kleren zit dan een Peugeot GT, ook al spreken we in beide gevallen over topversies. Komt daarbij dat de Leon ook met 184pk wordt verkocht en Seat er dan minstens € 29.890 vraagt. Waarom we dan toch voor de 150pk-versie hebben gekozen? Omdat de prestaties op papier zéér vergelijkbaar zijn. Qua sprintcijfer is er zelfs geen enkel verschil.

Nog even dit...

Voor we de exterieurrubriek induiken, ploegen we ons snel nog even door de prijzenslag met toeters en bellen inbegrepen. Onze test-Leon komt neer op exact € 30.994, terwijl de 308 die ons een week lang vergezelde de uwe is voor € 35.961. Een nog groter verschil dus, maar in tegenstelling tot de in het algemeen reeds beter uitgeruste Peugeot beschikt de Seat niet over een panoramisch dak, leder bekleding, elektrische bedienbare zetels met massagefunctie enzovoort. Voor potentiële kopers wordt het dus puzzelen.

Geef commentaar
comments by Disqus