De Seat Leon ST en Peugeot 308 SW zien er allebei goed uit. Dat is algemeen aangenomen. En in respectievelijk FR- en GT-uitvoering ogen ze natuurlijk extra sportief, waarbij vooral de (valse) platte uitlaatmonden en opgeplakte zijschorten van de Peugeot het meest in het oog springen. Beide testauto's beschikken over full LED-koplampen (een optie bij Seat) en steunen op 18-duims lichtmetaal met bandenmaat 225/40. Over smaken en kleuren kan je discussiëren, maar wij verkiezen de velgenset die de Fransen hebben gemonteerd.
Peugeot is langer en ruimer
Als break beschikt de Seat Leon niet over een langere wielbasis dan die van de vijfdeurs hatchback. Bij Peugeot is er wat dat betreft wél een groot verschil tussen het conventionele model en de stationwagen. De 308 SW telt er 11cm bij, tot 2,73m, terwijl de afstand tussen de assen bij de Leon ST gestrand blijft op 2,63m. Van die laatste bedragen de totale afmetingen 4,54m in de lengte, 1,81m in de breedte en 1,43m in de hoogte. Kijken we naar de Peugeot 308 SW, dan meten we respectievelijk 4,58m, 1,80m en 4,45m.
Wat kofferruimte betreft, is de Peugeot 308 SW de absolute kampioen uit zijn klasse. Hij slikt 610 tot 1.660 liter met de achterbank plat tegenover 587 en 1.470 liter voor de Seat Leon ST. In beide gevallen verloopt de ombouw naar een tweezitter vlot en zonder poeha. Gewoon aan een hendel in de koffer trekken volstaat om, alweer in beide gevallen, een volledig vlakke laadvloer te creëren.