Tot we een écht sportieve Peugeot 308 SW tegenover een, we zeggen maar iets, Seat Leon ST Cupra kunnen plaatsen, zijn we genoodzaakt om lager te mikken. Al doet de voorlopig meest potente 308 break het met een 180pk en 400Nm opwekkende 2-liter turbodieselmotor ook niet slecht. En een goede vergelijktest is natuurlijk pas geslaagd als er ook wat te vergelijken valt. Als we de Seat Leon ST FR 2.0 TDI bij de zaken betrekken, kan dat zeker.
We kozen, hoewel er ook een 184pk-versie van is, voor een 150pk en 320Nm sterke Seat Leon ST FR DSG6. Waarom? Omdat het verschil in vermogen en koppel met de Peugeot 308 SW GT voor een groot deel te niet wordt gedaan door zijn 120kg lagere lichaamsgewicht én door zijn sneller en efficiënter werkende automaat met dubbele koppeling. Peugeot laat je bij de 308 GT diesel overigens niet eens kiezen tussen een manuele versnellingsbak of automaat. Je zit dus sowieso met een EAT6 opgescheept, vergelijkbaar met een Tiptronic-transmissie.
Perfect vergelijkbaar zijn de prestaties (0-100km/u duurt in beide gevallen 8,6 seconden) en de afmetingen, minder vergelijkbaar is het rijgedrag, het verbruik en de binnenruimtes. De Peugeot 308 SW GT voelt effectief aan als een break terwijl je de praktische koetswerkvorm in de Leon ST FR niet gewaar bent. Dat heeft met de wielbasis te maken die bij de Seat 10cm korter is. Het vertaalt zich ook naar een vinniger weggedrag. Daartegenover staat dat de Peugeot stabieler aanvoelt en beter klinkt (zij het artificieel) maar vooral ook beter stuurt. Ook is zijn binnenruimte een pak aangenamer om te vertoeven, oogt ze moderner en is de koffer beduidend ruimer dan die van de Seat Leon. Wat die laatste wel beter kan, is remmen en zijn dorst en dus ook CO2-uitstoot onder controle houden (4,1l/100km / 107g/km voor de Seat, 4,7l/100km / 117g/km voor de Peugeot).
Het eindoordeel? De Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDI draagt onze voorkeur boven de Seat Leon ST FR 2.0 TDI DSG6. Om verschillende, net opgesomde redenen. Voor eerstgenoemde betaal je weliswaar een pak meer (€ 32.131 tegenover € 28.560), maar je krijgt ook meer auto in de plaats. Op één airbag na, welteverstaan, want in de 308 SW tellen we er 'maar' acht.