Alfa Romeo heeft hoop. Hoop op een fortuinlijke toekomst met spannende, veelal achterwielaangedreven auto's. De strategie is natuurlijk al lang uitgedokterd. Vorig jaar raakte bekend dat Fiat Chrysler Auto zomaar eventjes vijf miljard euro in het merk ging pompen met het oog op tenminste zes nieuwe modellen in het B-, C-, D- en SUV-segment en twee maanden geleden kwam meer nieuws omtrent de opvolger van de 159 bovendrijven. Die concurrent voor onder meer de BMW 3-reeks zal Giulia heten en op 24 juni aanstaande officieel worden voorgesteld. Niet toevallig op de dag dat het Milanese automerk exact 105 jaar bestaat. Tot dan zullen nieuwe Alfa's uiteraard voor geen meter blijven verkopen. Zoals deze Giulietta QV waarvan niet zo heel veel mensen het bestaan kennen. Tijdens onze weeklange testsessie kregen we dan ook slechts welgeteld één goedgemikte duim van een tegenligger te zien. En die kwam van een kerel aan boord van een... Mito QV.
QV?
De 'QV' staat voor Quadrifoglio Verde. Een klavertje vier geluksbrenger dus en eentje met een interessante geschiedenis bovendien. Het was 'eeuwige tweede' Ugo Sivocci die in 1923 voor het eerst een wit vierkant met daarop een groen klavertje vier op de flank van zijn Alfa Romeo RL schilderde. Niet alleen won hij de race in kwestie; hij verongelukte op de dag dat hij het klaverblad niét aanbracht op zijn Alfa P1. Sindsdien is die bijgelovigheid gecommercialiseerd.
In dit geval staat de afbeelding synoniem aan straffere prestaties dan je in eerste instantie van een Giulietta gewoon bent. Dat wordt mogelijk gemaakt door een krachtige 1.742cc viercilinder turbo die je ook in de nog geen 900kg wegende 4C terugvindt. Met 240pk levert dat blok 5 paarden winst ten opzichte van voorheen, al wordt het vermogen in de Giulietta op de voor- in plaats van op de achteras gekatapulteerd. Veel belangrijker echter is dat de Giulietta QV niet langer met een handgeschakelde zesbak en dus enkel met een TCT-automaat met dubbele koppeling wordt geleverd.
De kostprijs? Minstens € 34.700. Dat is iets meer dan wat je voor een weliswaar minder goed uitgeruste VW Golf GTI Performance in basisuitrusting betaalt (manueel) en iets duurder dan de DSG-versie ervan, maar die Golf is van structuur wel nieuwer én is ook een pak beter afgewerkt. Bovendien kost een Giulietta QV nieuw nu zomaar eventjes € 4.460 meer dan drie jaar geleden. Het lot ligt dus voor het leeuwendeel in handen van die TCT. En die heeft al geen fantastische reputatie.