De Alfa Romeo Giulietta QV is 5pk sterker geworden. Al is de enige reden waarom we het model opnieuw onder de loep nemen de voortaan obligate TCT-automaat. Die kennen we al uit de Giulietta, maar nog niet in combinatie met de 1.742cc turbobenzinemotor die ook de vederlichte 4C aandrijft. Die viercilinder wekt ook maximaal 340Nm trekkracht op, wat een nul-naar-honderd-sprinttijd van 6,6 seconden oplevert. Het totaal van 240pk zorgt dan weer voor de topsnelheid van 240km/u.
De Giulietta is voorwielaangedreven, tot spijt van velen, en de vooras is niet altijd even happig als je het gaspedaal te diep indrukt. Om er dan mee voor te zorgen dat er geen brokken van komen, staat een legertje veiligheidssystemen paraat om de auto op koers te houden. Veel vertrouwen lijkt Alfa Romeo alvast niet in z'n klanten te hebben. De elektronica - ook die van de TCT - reageert koppig en niet altijd met de juiste timing waardoor je als bestuurder niet echt bij de zaken wordt betrokken. En via het te uit de kluiten gewassen stuurwiel krijg je ook amper tot geen informatie komende van de voorwielen te verwerken. Gelukkig is de Giulietta QV comfortabel, draagt hij een goed klinkende en (op papier!) niet al te gulzige vierpitter in de motorbaai (7l/100km, 162g/km CO2) en ziet hij er, ondanks de gezegende leeftijd van het model, volgens velen nog steeds appetijtelijk uit. Zowel vanbuiten als vanbinnen.