Jeep Wrangler Rubicon 2.8 CRD Rijgedrag

Bekijk 53 foto's
Door: AUTO55 24-03-2015

Laat ons deze rubriek starten met het positieve nieuws. De Jeep Wrangler is ondanks zijn stijve chassis relatief comfortabel te noemen. En hij is polyvalent. Want hoewel hij voornamelijk geschikt is om sneeuw, zand en modder te trotseren, kan je er natuurlijk ook gewoon de dorpskern mee in of er snelle kilometers mee afhaspelen op de autosnelweg. Let wel: Vanaf 130km/u op de teller verliest de hij z'n zelfzekerheid. En zeker op terreinbanden. En in de stad is ook weer een aangepaste rijstijl en inschatting vereist. Wat we vooral duidelijk willen maken, is dat je een Wrangler niet met een SUV mag vergelijken, met inbegrip van modellen als de Cherokee. De rit ermee verloopt veel ruwer en luidruchtiger dan met wat bijna elke bezitter van een hoogpotige gewoon is en de Wrangler is ook niet zo vergevensgezind. Anderzijds wordt er natuurlijk wel meer informatie via de bips en het stuurwiel overgedragen aan de chauffeur. De besturing mag in de toekomst wel nog preciezer.

Dieselkracht

Op de vooras van elke Jeep Wrangler Rubicon schuilt een 2.8-liter common-rail turbodiesel die z'n slagvolume over vier cilinders verdeelt. Met 460Nm tussen 1.600 en 2.600 toeren is die centrale een pak koppelrijker dan de 3.6 benzinemotor uit de Wrangler Sahara en dat volstaat om het zware lijf van deze alleskunner te compenseren. Sportieve aspiraties heeft de Wrangler evenwel niet, ook al ligt het verbruik snel een pak hoger dan de opgegeven 8,5l/100km (227g/km CO2). Hij komt, ondanks de 200pk krachtige motor, zeker niet snel genoeg vooruit om als sportief bestempeld te worden (0 - 100km/u in een slenterende 12,9 seconden) en ook de ophanging is daarvoor te soepel. In die mate dat de Wrangler snel gaat slingeren in de bochten en dat zijn neus bij forse remdruk stevig naar de grond duikt. Maar nogmaals: een vierwieler als deze mag je niet aan dezelfde criteria houden als een gezinswagen.

Verder, hoger, dieper

Als échte terreinwagen kan de Wrangler Rubicon zijn assen vooraan en achteraan laten vergrendelen om te kunnen doorgaan waar minder getalenteerde modderploeteraars het opgeven. Je moet dan enkel de knop 'Axle Lock' indrukken om één of allebei de assen te vergrendelen. Eens dat gebeurd is, geraakt de Wrangler nagenoeg overal op. De top bereikt? Dan ontgrendel je de assen opnieuw door opnieuw dezelfde knop in te drukken.

Nog een ander Rubicon-hulpmiddel om grip te winnen is de ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan. Dat kan via de knop met opschrift 'Sway bar' en aan snelheden lager dan 20km/u. Wat het doet, is de verbinding tussen de banden op de vooras verbreken zodat de wielen de volledige veerweg kunnen gebruiken.

Er zijn 3 standen voor de aandrijving: 2WD, 4WD High en 4WD Low. Bij normaal gebruik rijd je best in de 4x2-stand, met achterwielaandrijving dus, en enkel als de ondergrond niet mee zit (modder, sneeuw..) schakel je over op 4WD High. Pas als het echt nodig is (en als de snelheid laag genoeg is) doe je er goed aan 4WD Low in te schakelen. Om over rotsen te klauteren bijvoorbeeld.

Vijftrapsautomaat

Van de optionele vijftrapsautomaat zijn we geen volle 100% overtuigd. Die transmissie wordt, in tegenstelling tot de manuele bak, niet aan een start/stop-systeem gekoppeld en reageert te brutaal, zeker met de reductiebak ingeschakeld (overbrengingsverhouding 4:1). Puristen verkiezen de manuele zesbak. Daarmee kan je de beschikbare trekkracht beter doseren aangezien het de eigen linkervoet is die de ontkoppeling bedient. Een handgeschakelde Wrangler stelt het dan weer wel zonder afdaalhulp.

Geef commentaar
comments by Disqus