De Jeep Wrangler is net als de Land Rover Defender een model dat de tand des tijds moeiteloos weet te doorstaan. Toch zijn er enkele verschillen met het icoon van Europese bodem dat op het einde van dit jaar op pensioen wordt gestuurd. De oer-Jeep wist z'n naam en later merknaam aan een gans segment op te dringen. In de volksmond is immers zowat alles wat hoog op poten staat een ‘Jeep'. Daarnaast hebben de Amerikanen doorheen de jaren veel meer aan het concept gesleuteld dan de Britten. De Wrangler is uitgegroeid tot een vrijetijdswagen die meer mensen kan aanspreken dan alleen maar doorgewinterde terreinratten. Een actieve vrijetijdsbesteding is trendy en dat heeft Jeep goed ingeschat.
Jeep Rubicon?
Rubicon is een 22 mijl lange historische route ten oosten van Sacramento in de Sierra Nevada. Slechts een deel van het pad wordt onderhouden, het andere is enkel met een terreinwagen berijdbaar. En zelfs die mag niet kinderachtig zijn. Vandaar dat Jeep 'Rubicon' gebruikt voor z'n stoerste modellen, al 15 jaar van de ruwweg 73 die de Wrangler al meegaat. Zijn naam mag dan wel pas in januari 1986 op het Autosalon van Detroit geïntroduceerd zijn; de wortels van het model - en daarmee ook meteen z'n kenmerkende vormen - gaan terug tot 1942. Dat jaar werd onder de merknaam Willy's de MJ of Military Jeep geboren.
Niet goedkoop
Een Jeep Wrangler Rubicon is best prijzig. Hij kost minstens € 41.300 met een handgeschakelde zesbak en nog eens € 1.200 extra met een vijftrapsautomaat. Dat is een stevige duit meer dan dan de € 33.400 die Jeep voor een (weliswaar minder goed uitgeruste) Wrangler Sport vraagt. En voor we er écht aan beginnen: de Wrangler is er ook als Unlimited (met een lange wielbasis, twee portieren extra, meer uitrusting en een meerprijs van € 3.700) en naast de 200pk sterke 2.8-liter viercilinder turbodieselmotor prijkt er ook een benzinecentrale in het gamma. Dat blok wordt echter enkel in de Wrangler Sahara verkocht en perst 283pk uit een 3.6-liter V6. En zo hebben we meteen ook alle uitrustingsniveaus aangehaald.