De Jeep Wrangler is doorheen z'n loopbaan steeds groter geworden. Bij de laatste groeischeut kwam er in de breedte 17,8cm bij en in de lengte zelfs 40cm, tot 4,22m. Z'n koetswerk behield weliswaar de klassieke proporties en alle Wrangler-kenmerken met vrijstaande trapeziumvormige wielbogen, een grille met verticale openingen en externe scharnieren op kop. En hij staat nog steeds ver genoeg van de grond om meer dan gewoon terreinvaardig te zijn.
Power dome
De voorbumper van onze test-Jeep steekt zo ver uit dat het net niet grappig wordt en zijn motorkap is doorzeefd met luchtgaten. Die zogeheten 'power dome' eigen aan de Rubicon-uitvoering is zodanig uitgesneden dat je als bestuurder even de indruk krijgt achter het stuur van een Dodge Viper te zitten. Een hoogpotige Viper weliswaar. De speciale motorkap staat de Wranger Rubicon overigens wel, net als de kleur (Anvil: + € 300), de zwartgelakte 17-duimsvelgen met daarrond stoere terreinbanden, het zwarte radiatorrooster en de getinte raampartij. Om het koetswerk te beschermen heeft Jeep onderaan de flanken zogeheten rock rails geïnstalleerd. Ook dat is eigen aan de Wrangler Rubicon.
We halen ook aan dat deze Jeep met een moduleerbare hardtop (Freedom top) met uitneembare dakpanelen of een meer conventioneel canvas dak wordt geleverd. In beide gevallen is de manipulatie van dat dak een tijdrovende onderneming. Leuk is dat de deuren nog steeds afneembaar zijn, minder leuk is dat de koffer piepklein is en de achterklep enorm breed.