De Fiat 500X staat op het onderstel van de Jeep Renegade. En dat betekent dat hij beschikt over een onafhankelijke achterophanging. Dat zorgt ervoor dat deze Italiaan erg goed in staat is om oneffenheden te verteren zonder van z’n koers af te wijken. Stug is hij ook, maar de 500X geraakt ermee weg. In de bochten presteert de 500X zelfs bovengemiddeld goed.
De stuurinrichting, elektrisch bekrachtigd natuurlijk, mist gevoel en is rond de rechtuitstand wazig. Maar eens je het stuur een paar graden verdraaid, reageert de 500X intuïtief en eindigt de neus waar je hem hebben wou. Doe je het erg snel, dan merk je op de tractie- en stabiliteitscontrole eerder discreet zijn.
Is de diesel zuinig?
We opteren hier voor den 1.6l diesel met 120pk (3.750t/min) en 320Nm (1.750t/min). Een motor die aardig presteert, maar deze X is dan ook al minimaal 1.320kg zwaar. Voor een honderdspurt moet je 10,8 tellen uittrekken en sneller dan 186km/u gaat hij nooit. Allemaal erg puike waarden, maar uitzonderlijk? Nee, dat kan je nu ook weer niet stellen. De combinatie werkt je echter nooit op de zenuwen. Alleen wat meer trekkracht bij lage omwentelingssnelheden, dat had gemogen. En de remmen mochten wat meer bijten. Vooral na herhaardelijk remmen.
Deze 500X is, zoals het gros van de klanten zal verkiezen, voorzien van niet meer dan voorwielaandrijving. Daarom is hij ook relatief zuinig. In combinatie met z’n handbediende zesbak laat hij 4,1l/100km of 109 g/km CO2 optekenen. Een gadgetje (mood selector) laat je toe om een heel aantal elektronische factoren te beïnvloeden. Stuurrespons, remmen, gaspedaalmapping. Je kan kiezen hoe sloom of hypergevoelig je het wil.