De Fiat 500X lijkt bij tijden groter dan hij eigenlijk is. En dat is een kunst die, vooral aan de binnenkant, moeilijk te beoefenen is. De 500X doet een verdienstelijke poging, maar hij valt ook soms door de mand.
Zitten
Het chassis wekt dan wel de indruk van hoog van de grond te staan, de rijhouding verschilt niet zo veel van die van een klassieke hatchback. Tenzij je profiteert van de hoogteverstelling van de zetels (die de 500X wel heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 500L). Als je niet van de kleinste bent, wordt het dan wel relatief krap ter hoogte van het hoofd. Dat is het achteraan overigens ook. De zetels zijn overigens behoorlijk comfortabel, maar de zitting is relatief kort. Een opmerking die ook weer voor zowel de voor- als de achterbank geldt.
En we zijn nog niet rond met de kritiek. Zo kan je absoluut stellen dat de zichtbaarheid door de achterruit werd geofferd voor z’n retro-geïnspireerde lijnenspel. De materialen en de ergonomie zijn weerom goed, maar niet foutloos. Links en rechts zit nog wel eens goedkope harde kunststof. De boordplank is wel verzorgd, eenvoudig en goed afleesbaar. En op het vlak van elektronica heeft Fiat ook een sprong voorwaarts gemaakt. De Uconnect-interface beschikt, afhankelijk van hoeveel budget je wil uitgeven, over een 5 of 6” groot aanraakgevoelig scherm en digitale radio-ontvangst (DAB), een multimedia-aansluiting via USB of Aux, handenvrije telefoon (Bluetooth) en je kan uiteraard ook via je smartphone een aantal functies raadplegen. Dat laatste heeft echter meer met je telefoon te maken dan met het systeem van Fiat.
Koffer
Achter de kofferklep zit een laadvolume van 350 liter. Dat vinden we aardig zonder (weerom) achterover te vallen. Een in ongelijke (60/40) delen neerklapbare achterbank doet het beschikbare volume toenemen tot 1000l.