Een nieuwe Fiat. Dat is al nieuws op zich. Want geef toe, op de Fiat 500L na, heeft het Italiaanse merk te kampen met een verouderend gamma. De kleine 500, de auto die Fiat als merk - net - drijvende houdt, is ook al zeven jaar op de markt en van een opvolger is geen sprake. Maar de doordruk van die 500-hetze, beginnen we nu toch echt te zien. Na bovenstaande monovolume is er nu dus een crossover. Het recept vergelijk je best met dat van de Mini Countryman, terwijl de ingewanden gedeeld worden met de Jeep Renegade. De basisprijs van € 16.500 is erg redelijk, maar een prijskaartje van meer dan € 28.000 voor ons testros, dat is toch even schrikken.
Gelukkig is de 500X geen kleine auto. 4,25m is zelfs 15cm meer dan de Mini. Daardoor is hij ook 1,3 ton zwaar. Op het verbruik van 4,1L/100km (opgegeven) kan je weinig aanmerken, maar met 120pk en 320Nm (uit een 1.6 Mjet diesel) hadden we net iets meer souplesse verwacht. De koets wordt wél erg goed onder controle gehouden en de tractie overtuigt ook. De 500X heeft zonder meer een weggedrag dat van deze tijd is.
Het interieur is comfortabel, ruim en gerieflijk, maar de Italianen gaan niet in spreidstand. Wie moduleerbaarheid wil, moet de Fiat 500L nemen.