Bentley lanceerde de tweede generatie van de Continental in 2012. Een zaak die je makkelijk over het hoofd gezien kan hebben omdat beide versies visueel erg gelijkaardig zijn. En eigenlijk is ook de structuur overgenomen. Maar er komt meer onderscheid. Op het Autosalon van Genève staat immers een Continental met nog scherper gelijnde flanken. Meer karakter dus, en dat kan je van deze V8 S ook stellen. 528pk en 680Nm zijn niet voldoende om dit tot de snelste Continental te maken. Daarvoor wijk je uit naar de zesliter W12 en niet naar deze 4-liter V8 met twee turbo’s. Maar het is wel de sportiefste. Z’n 4,5 seconden sprinttijd, top van 309km/u of relatief matig verbruik van 10,6l/100km zijn hier van ondergeschikt belang. De V8 S gaat over gevoel. Sportiviteit om exact te zijn.
Zo’n mastodont van 2,3 ton een snedig stuurgevoel geven is geen sinecure. Zelfs niet met vierwielaandrijving en minimaal 20” groot lichtmetaal. Bij de gewone V8 lukt het niet, maar wat tweaks links en rechts (aan ophanging, stuurinrichting, vierwielaandrijving) zorgen ei zo na voor een metamorfose. Deze Continental is dan wel geen echte sportwagen, hij doet écht goed alsof. En dat terwijl je wel de luxe, het comfort en het afwerkingsniveau van de Continental behoudt.