Vitara, afgeleid van het Latijnse Vita (leven), werd door het Japanse Suzuki bedacht halverwege de jaren tachtig. Toen hadden de ingenieurs van het merk een idee voor een compacte en betaalbare 4x4 die de mensen naar plaatsen zou brengen waar ze eerder niet konden komen. En hij zou er ook nog leuk en trendy uitzien. In 1988 werd die visie realiteit en sindsdien is de Vitara niet weg te denken uit het gamma van het merk. We zijn inmiddels toe aan de zesde generatie. Eentje die zich nu volop als SUV positioneert en niet meer als een ruige 4x4. Die evolutie maakt overigens ook deel uit van de carrière van de Vitara, want de Japanner is nog nooit blind geweest voor de evoluties van de markt.
Gamma en prijs
De nieuwe Vitara wordt leverbaar met twee motoren. Beiden zijn ze 1.6l groot en leveren ze 120pk. De benzine, gekoppeld aan een vijfbak, is er vanaf € 18.500. De diesel kost ten minste € 22.500. Best een groot verschil, maar hij heeft ook steeds een verzet extra. Wie voor de benzine kiest hoeft overigens niet zelf te schakelen, maar dieselrijders hebben geen keuze.
Vierwielaandrijving moet je aanvinken als je niet wil dat de Vitara zich alleen aan de voorwielen door het verkeer sleept. 4 op 10 Belgische klanten doet dat ook effectief. Als je helemaal uit je dak wil gaan op vlak van uitrusting - zoals traditioneel het geval was bij ons testexemplaar - dan ben je er € 29.500 aan kwijt. Dat begint toch al te wegen.