De 911 Carrera GTS Cabrio voelt in alle omstandigheden aan als een haarfijn doorontwikkeld product. Hij is net zo homogeen als het snel gaat, dan wanneer er geslenterd wordt. Hij reageert volwassen op alles wat je hem voor het rubber gooit en hij doet dat op een no-nonsense manier. De i8 daarentegen laat zich een beetje als een dramaqueen omschrijven die een bijzonder sterke eerste indruk nalaat, maar naarmate het tempo wordt opgevoerd door de mand valt. Laatstgenoemde voelt bij momenten aan alsof hij voor 80% doorontwikkeld is. Hij leunt veel meer op elektronica dan de 911 (en dat is geen goede zaak bij een sportwagen) en verslikt zich dus ook veel sneller. Een put of rioolrooster is al voldoende om de geavanceerde aandrijving van haar melk te brengen. En dan moet je je de vraag nog stellen of je wel een bliksemsnelle sportwagen op zo’n magere bandjes wil. Misschien is zuiver mechanische grip wel een beter idee. De computers stellen de acceleratie wel bij, maar remmen blijft… remmen. En in elektrische modus heeft de i8 het zo mogelijk nog moeilijker met oneffenheden.
De besturing van de BMW is ook lichter en waziger dan die van de 911. In de Porsche biedt de elektrische stuurinrichting (veel) minder gevoel dan vroeger, maar we prefereren ze zeker boven die van de i8. Wat stopkracht betreft, de 911 beschikt over de remmen van een echte sportieveling: bijtgraag en onvermoeibaar. De i8 stelt, zoals wel meer BMW’s, teleur op dat vlak. Sterker nog: we durven stellen dat de vertraging in niet ideale omstandigheden botweg onvoldoende is. Dat kan een sportauto of zelfs een snelle GT (de i8 weet eigenlijk niet wat hij wil zijn) eenvoudigweg niet vergeven worden. Wat we hem wel meegeven, is dat hij een knap motorgeluid ontwikkelt (niet via de luidsprekers zoals wel eens gedacht wordt). Weliswaar kunstmatig en helemaal anders als het geroffel van de Porsche-boxermotor, maar minstens even indrukwekkend. Maar vergeet alsjeblieft die peperdure laserlichten. Voor de bestuurder is het verschil met pakweg xenon immers niet zo bijzonder groot.
Prestaties
De zescilinder boxermotor van de Porsche is - bewezen - nagenoeg onverwoestbaar. Hoe die sterk opgepepte 1.5-liter driecilinder turbo van de i8 met kilometers omgaat, moet nog blijken. Dat blokje alleen is al goed voor 231pk en 320Nm koppel, tegenover 430pk en 440Nm die de atmosferische 3.8-liter uit de 911 op de achteras weet te spuwen. Gecombineerd met het vermogen die de i8 uit de elektromotor sleurt, weet hij in totaal 362 paarden tot leven te brengen. De elektromotor alleen zorgt ook nog eens voor 250Nm instant trekkracht. Het resultaat vanuit stilstand met beide centrales gecombineerd? Een sprinttijd tot 100km/u van 4,4 tellen, tegenover 4,2 seconden voor de Porsche. Let wel: een 911 Carrera GTS Cabrio met manuele zevenbak, die € 4.525 goedkoper is dan de versie met automaat, is 4 tienden trager dan z'n broer. De BMW is er enkel met automaat.
De topsnelheid is bij BMW begrensd op 250km/u. Heb je er de nood aan, dan kan je met de 911 Carrera GTS Cabrio PDK blijven doorduwen tot 302km/u. Tenslotte halen we het verbruik en de CO2-emissiecijfers er nog bij. Dat eerste wisten we bij de hybride i8 beneden 8l/100km te houden, terwijl de Porsche zich al wat makkelijker richting 15l laat jagen. Al kan je, mits een zuinige rijstijl, wel enigszins in de buurt komen van de opgegeven 8,9l/100km (niet dat verbruikscijfers enige relevantie bieden in dit segment). De CO2-uitstoot dan? Daar spreekt BMW over een verbluffend lage 49g/km - fiscaal zeer aantrekkelijk - en Porsche van een "iets" meer milieubelastende 207g/km. Dat batterijen vervaardigen echter ook veel CO2 vergt, is een discussie die al eerder gevoerd werd en nu nog steeds loopt.
Puur elektrisch rijden kan overigens ook met de i8, en dit met een maximumsnelheid van 120km/u en een maximaal rijbereik (op papier) van 30 kilometer. Het gaat trouwens om een plug-in-hybride die je aan de snellader kan hangen. De 5kWh lithium-ion-accu voor 80% opvullen duurt dan twee uur.