Binnenin vertellen we min of meer hetzelfde verhaal als in de vorige rubriek. Porsche serveert in de 911 Carrera GTS een welbekend recept met een vertrouwd design, een oerdegelijke afwerking en een puike materiaalkeuze. Nog steeds zitten er op de middentunnel meer knopjes dan de gemiddelde gebruiker zou wensen, maar dat is een kwestie van gewoonte. Dat een multifunctioneel stuurwiel op de optielijst staat, is wel belachelijk.
BMW daarentegen is met de i8 een iets meer vooruitstrevende koers gaan varen dan anders. Eens je aan boord bent geklauterd, kom je terecht in een innoverend aandoende doch nogal krappe cabine met zicht op een digitaal instumentarium (en head up display) en een boordplank die in geen enkel ander model uit het gamma zou passen. De BMW-genen zijn anderzijds wel zeer zichtbaar aanwezig - met inbegrip van het ongelukkig gemonteerde centrale display. En als de nacht valt, word je omgeven door slierten blauwe sfeerverlichting. Dat schijnt erbij te horen in een hybride. Het interieur van de i8 is spannender dan dat van de 911, maar ook minder goed afgewerkt.
Geen muilezels
Dat geen enkele van onze testwagens ideaal is om grote boodschappen mee te doen, is algemeen geweten. Maar indien je echt niet anders kan, raden we de Porsche aan. Diens koffer vooraan is groter dan de kleine laadruimte van de BMW. Een vak dat zich overigens achteraan bevindt... en warm kan worden.