De i8 is de nieuwste hippe speler op de markt. Hij is snel, decadent gelijnd en zuinig dankzij zijn hybride aandrijflijn. Maar hij is ook duur. Zo duur zelfs dat, wanneer je elders gaat shoppen, bij de Duitse oer-sportwagenbouwer bij uitstek bijvoorbeeld, je je dan gerust wat meer permitteren dan gewoon een basisuitvoering. Wil je met andere woorden een Porsche 911 net zo duur krijgen als een BMW i8, dan is hij krachtiger, dakloos... of beide. Vandaar dat we het nieuwe Wunderkind uit Beieren tegenover de ook wel tot de verbeelding sprekende 911 Carrera GTS Cabriolet hebben geplaatst.
Niet de typische tweekamp
Akkoord, beide auto's zijn heel verschillend. Maar ze spreken wel dezelfde doelgroep aan. En ze hebben, als je erover nadenkt, toch ook heel wat met elkaar gemeen. Ze zijn allebei Duits, allebei premium, ze hebben een vergelijkbaar gewicht, een vergelijkbare binnenruimte én vergelijkbare prestaties - als je niet verder denkt dan 250km/u tenminste. En omdat we dus zo gek geweest zijn om voor een 911 GTS zonder dak te kiezen, die duurder is dan de versie mét, is dus ook de basisprijs naast elkaar te leggen.
Voor de Carrera GTS cabrio met PDK-automaat bedraagt het kostenplaatje € 138.230, terwijl je voor de enige uitvoering van de i8 minstens € 141.000 achter de hand moet houden. De meegeleverde opties van onze leners inbegrepen, is de marge wel nog groter - € 11.510 om precies te zijn. Nochtans is dat prijsverschil in eerste instantie vreemd, aangezien de i8 in basistrim completer is uitgedost dan de 911. Waar het probleem dan ligt? Dat de extra's die onze BMW heeft meegekregen, ontzettend duur zijn. Zo kosten laserlichten al meteen € 9.660. Ja, dat lees je goed. Alleen de lichten kosten meer dan een leuke Peugeot 208 - om maar iets te kiezen.