Tijdens onze testritten heeft niemand, écht niemand, oog voor de nochtans luidkeelse Porsche 911 Carrera GTS met stoffen dak. Dat heeft voor een klein deel met zijn onopvallende koetswerkkleur, maar natuurlijk nog veel meer met de aanwezigheid van de helblauwe BMW i8 te maken. Die is té futuristisch gelijnd om naast te kijken. Momenteel toch nog.
De i8 is hoogtechnologisch, zit vol carbon en z’n koetswerk is een bonte verzameling kieuwen, sleuven en hele en halve spoilers. En niet te vergeten: het model beschikt over vleugeldeuren. Dat heeft iets. Al is met het dak open rijden ook voor veel mensen dromenstof. En je hoeft niet in- of uit te stappen om er iets aan te hebben. Een procedure die bij de i8 overigens véél minder vlot verloopt dan bij de 911. Maar het mag wel gezegd: naast de i8 ziet zelfs een 911 Carrera GTS Cabrio eruit als... een doodnormale auto. Een kanttekening: ondanks al dat uiterlijke vertoon is de BMW niet sneller of beduidend lichter (de batterijen, weet je wel) én er wordt aan afwerking meer aandacht besteed in Stuttgart dan in München.