Omdat ze in dezelfde vijver vissen, leek het ons niet meer dan logisch om BMW's futuristische i8 lijnrecht tegenover Porsche's vertrouwde 911 te plaatsen. Alleen moet er, afgezien van de stijl, een behoorlijke afweging worden gemaakt. Zo is de BMW duurder en de Porsche vervuilender. En de verschillen zijn groot.
Voor een nieuwe 911 Carrera zonder opties ben je € 93.170 kwijt. Dan heb je een auto die minder goed is uitgerust dan een standaard i8, maar wel beter is afgewerkt en bovendien een kleine € 50.000(!) minder kost. Daartegenover claimt BMW dat de i8 gemiddeld slechts 49g/km CO2 de lucht in blaast. Bij Porsche hebben ze het over minstens 191g/km. Een logisch verschil, aangezien de 911 zich steevast door een zesclilinder laat aandrijven en de i8 door een combinatie van een 1.5-liter driecilinder benzine met een elektromotor.
“De BMW i8 is beter op twee manieren: fiscaal en als ego-booster”
Wat wij deze keer deden, was kijken hoe ver je in het 911-gamma geraakt om tot een versie te komen die in de prijscategorie en prestatieklasse van de i8 thuishoort. Dat is een 430pk sterke GTS Cabrio met PDK geworden. Met een stoffen dakje ter compensatie van de vleugeldeuren van de i8 - waar omstaanders zo verzot op zijn - en met de automatische bak aangezien de BMW niet zonder wordt verkocht. Zo'n Porsche is nog steeds een tikkeltje goedkoper dan de 362pk producerende i8 (€ 138.230 tegenover € 141.000) en ook een tikkeltje sneller vanuit stilstand (0-100km/u: 4,2 tegenover 4,4 s). Maar uiteraard niet zuiniger. Reken maar op een verdubbeling van het verbruik.
Wat we voornamelijk van de testritten met de BMW i8 en Porsche Carrera GTS Cabrio PDK onthouden? Dat de i8 is beter op twee manieren: fiscaal en als ego-booster. Op alle andere vlakken veegt de Porsche 911 er de vloer mee aan. En voor het prijsverschil koop je nog altijd heel erg veel benzine.