De Peugeot 308 SW is anno 2015 exact 8,5cm langer dan zijn voorganger. Maar ook zomaar eventjes 33cm langer dan de vijfdeurs 308. En niet alleen de wielbasis profiteert daarvan. De SW heeft 22cm extra overhang achteraan, waardoor ook de koffer in volume wint. Daarin past 610 liter en dat maakt de Fransman de topper in z'n segment. Gewoon even de hendel in de koffer bedienen, volstaat om de achterbank neer te klappen en zodoende tot 1.660l vrij te maken. Indrukwekkend.
Minder kilo's, meer ruimte
De break heeft ook grotere zijdeuren dan de vijfdeurs en de achterbank ligt verder achteruit. Dat betekent meer beenruimte - drie niet te onderschatten centimeters. De achterbank is niet langer moduleerbaar. Verschuif- en verwijderbare zetels wegen immers heel wat en dat is tegenwoordig roeien tegen de stroom in. Peugeot heeft er dan ook alles aan gedaan om de 308 zo licht mogelijk te houden. Het resultaat? 140kg gewichtsverlies ten opzichte van z'n voorganger. Dat is, zoals u ongetwijfeld weet, bijzonder heilzaam voor de rijeigenschappen.
En wat dan met de looks?
Daarover zijn we het wellicht eens dat Peugeot een grote sprong vooruit heeft genomen. Ook als break getuigt de 308 van smaak en klasse. Zonder echt uit de band te springen, al weekt deze GT-Line wel meer bewonderende blikken los dan een 308 SW zonder opzetstukken en minder spannend lichtmetaal.